Woensdag, 11 december 2024
Logo de Stadsruit

Floriade betekenisvol voor Scheepvaartkwartier

Vanuit het boek “Drie eeuwen Stadsleven aan de Maas” blikken we terug op de Floriade. In 1960 vormde het park het middelpunt van de internationale tuinbouwtentoonstelling Floriade. Dit paste uitstekend: 400 jaar eerder had de Leidse hoogleraar Carolus Clusius de eerste tulpenbol geïmporteerd en de Algemeene Vereeniging voor Bloembollencultuur vierde haar eeuwfeest.

Tevens bood een internationale tuinbouwtentoonstelling een uitstekende kans om de moderniteit, veelzijdigheid en het succes van de Nederlandse tuinbouw te tonen aan een internationaal publiek. Bovendien was het een uitgelezen kans om het park in zijn oude glorie te herstellen door vijvers, grasvelden en bloemperken te herstructureren.

Planten en nieuwe uitheemse bomen werden neergezet volgens een basisontwerp van de landschapsarchitecten Bijhouer en Vroom.

Organisator Kleiboer bedacht de naam Floriade. Voorafgaand aan de manifestatie haalde een postkoets in 39 dagen tijd, tulpenbollen op uit Turkije langs de oude 3000 km lange handelsroutes.Deze promotiestunt leverde veel internationale exposure op. Toch was de beste reclame ongetwijfeld de opening van de Euromast.

De toren stond op de smalle groenstrook tussen de tunneltraverse en de Parkkade, op het kruispunt van de belangrijkste hoofd- en vaarwegen van de stad. De architecten Bakema en Maaskant tekenden voor het vooruitstrevende ontwerp.

De gebruikte bouwtechnieken en materialen, zoals beton en ijzer, onderstreepten het moderne en maritieme karakter van de stad. Ook de naam droeg deze boodschap uit. Iets met toren werd te landelijk bevonden. Euro verwees naar Rotterdam in het centrum van de Europese handel. Mast betekent in veel talen hetzelfde en vormde een verwijzing naar de haven. Zo begrepen ook buitenlanders direct wat er werd bedoeld.

De Euromast was de eerste naoorlogse attractie die de stad erbij kreeg en werd een visitekaartje voor Rotterdam door de ligging, het uiterlijk, de hoogte en de connectie met de haven. In het kraaiennest-het hoogste punt-waren restaurants, een bordes en uitzichtterras ondergebracht.

Dat de toren niet veel hoger was dan 100 meter, was een bewuste keuze. Volgens Maaskant zou het contact anders verloren gaan, evenals het gevoel van veiligheid.

En wanneer moeder het eng vindt gaat het gezin de toren niet op. Ondanks een slechte zomer kwamen er 4 miljoen bezoekers op de Floriade.

Onder hen veel buitenlandse toeristen. Kranten spraken vol bewondering over het internationale karakter en de grootschalige organisatie.

Na afloop ontbrande de discussie of en hoe het Park aan de moderniteit moest worden aangepast.

Het rosarium, de rododendronallee op de plaats van de vroegere scheidssloot, de heemtuin en de klassieke 18de– eeuwse Hollandse tuin voor het herenhuis zijn gebleven.   De grootste bezienswaardigheid van de Floriade, de Euromast trok in de eerste 10 jaar circa 6 miljoen bezoekers.



Gerelateerde artikelen