Guus van Vugt, Laatbloeier
Guus van Vugt deed via heel diverse beroepen de nodige mensenkennis op en werd op latere leeftijd een vermaard kunstenaar. Hij woont in Cool. We spreken met de geboren Rotterdammer en kunstenaar Guus van Vugt.
Zeven jaar geleden hield hij zijn eerste expositie bij Worm. Voor de gelegenheid heeft hij een zwarte hoed op . We vragen hem over hoe zijn leven eruit zag voor zijn expositie bij Worm en wat hem ertoe bewoog om kunst te maken. De expositie vond plaats van November tot en met December 2015d.
Guus is een laatbloeier. Hij is geboren in 1947, maar maakte zeven jaar geleden zijn eerste werk. Hij is een levensgenieter pur sang, met een breed pallet aan interesses. Op zijn CV staat onder andere: huisschilder, acquisiteur bij het Algemene Dagblad, taxichauffeur, havenwerk/controleur en (als laatste) voorraadbeheerder bij een Indiase groothandel.
Dat hij zijn opleiding en werkervaring toepast in zijn kunst is voor de hand liggend. ‘Het zou best kunnen’ zegt hij zelf, maar hij vindt dat de materialen leidend zijn.
Hij vertelt dat dit werk bestaat uit vier oude geluidsboxen die zijn ingericht alsof het zijn eigen afterlife feestje is, precies op dezelfde manier zoals hij het ziet zitten wanneer hij het loodje legt.
Zijn tweede werk ontstond naar aanleiding van een TV bericht over de ontwikkeling van een flitsleger dat in samenwerking met andere landen wereldwijd binnen achtenveertig uur operatief is.
Wanneer we vragen naar wat hem als kunstenaar inspireert gooit hij zijn portfolio/fotoalbum op tafel en toont ons een foto van zijn allereerste werk. ‘Dit is de after life party’.
Dit werk gaf hij de titel: ‘Nieuwe Flitsmacht in Nederland’. Beide werken kwamen tot stand bij Via Kunst, een stichting voor talent van de straat, waar hij in eerste instantie als bezoeker een kijkje genomen had in de galerie.
Via een tweedehandse rommelzaak die ermee stopte kreeg Guus zelf een flinke partij oude en kapotte klokken gedoneerd. Eén van de mensen daar was Wolfgang. Hij heeft ongeveer dezelfde leeftijd als Guus. ‘Wolfgang speelde vroeger als gitarist in een rock en roll band, en raakte toen aan de drank en drugs verslaafd’. deelt Guus ons mee. ‘Dat heeft hem op de latere leeftijd wel opgebroken, maar hij heeft het goed naar zijn zin gehad.’
Erkenning als kunstenaar
We belanden opnieuw in 2016. In maart werd er een artikel in de Havenloods gepubliceerd waarin een oproep werd gedaan naar de kunstenaars zonder specifieke opleiding om hun werk te laten beoordelen in de Rotterdamse Kunsthal.
Guus is daar toen heen gegaan om zich in te schrijven. Hij woont er overigens vlakbij, voegt hij er zelf nog toe. Achteraf bleek dat de aanvraag zoek was geraakt. Toen is hij in contact gekomen met Johan Gielen. Johan was op dat moment leidinggevende tijdens de toenmalige expositie ‘The Museum of Everything’ van James Brett.
Guus liet hem gelijk foto’s van zijn werk zien. Dat bleek toch een goede manier van aanpak te zijn, want hij kreeg meteen een klein plaatsje om wat werk te exposeren. ’ Hij zou later ook voorgesteld worden aan Brett zelf. Toen Brett de werken zag was hij razend enthousiast.
Hij vroeg of hij er foto’s van mocht maken en zou deze later in New York laten zien.
Inmiddels staat Guus ingeschreven bij het Centrum Beeldende Kunst Rotterdam.
Zijn werk werd geselecteerd op basis van een kunstcommissie die zijn werk beoordeelde.
Recent succes
Een recent succes boekte Guus bij Joep van Lieshout op de Keileweg. Daar werd de Expo Wild Summer of Arts gehouden met 180 deelnemende kunstenaars. Van Vugt kreeg de tweede prijs met zijn Cyborg half mens, half robot. Je ziet het hoofd van het kind en de benen, het middenstuk is een robot.
Het is een flitsend ding en zorgt voor een party. Onlangs ontmoette ik Guus bij de schoenwinkel Mascolori op de Nieuwe Binnenweg waar zijn kunstwerkjes Rutte met Pinokkio neus en de kleinste Feijenoorder prijkten tussen de veelkleurige schoenen en jong zang en danstalent.
(EdM)