Vrijdag, 19 april 2024
Logo de Stadsruit

Haydi en haar atelier ‘ADM Bruidsmode’

5 maart 2024

Na ruim 24 jaar te zijn gevestigd aan de Meent 10 is het modeatelier ‘ADM Bruidsmode’ verhuist naar de Groenendaal 3. Hiermee is de straat een mooi bedrijf rijker dus ook reden voor de redactie van onze krant hier meer over te laten weten.

In 1990 vestigde eigenares Haydi zich, na haar hoge opleiding in de mode en als specialiteit culturele- en bruidsjurken, met haar gezin in Nederland. Zij en haar echtgenoot Reza, beide geboren in Iran, wilden hier samen met hun kinderen een bestaan opbouwen. Het eerste jaar leerden zij de Nederlandse taal en werkte Haydi thuis, ondanks ruimte gebrek, aan kleine opdrachten zoals reparaties aan kleding.

Al snel vestigde zij zich aan de Meent 10. Met de hulp van haar man Reza, opgeleid als beeldend kunstenaar, ontstond een mooi bedrijf en kon Haydi haar klantenkring opbouwen.

‘Na 2 tot 3 jaar kon ik mij richten op ‘het echte werk’ namelijk maken van uitgaans- en bruidskleding.

In samenspraak met de klanten ontstaat echt maatwerk naar mijn eigen ontwerp’.

In het atelier hangen vele tientallen prachtige bruidsjurken in verschillende ontwerpen, kleuren en van diverse stoffen. Dit leidt al gauw tot de vraag waar al deze stoffen vandaan komen. ‘Vanuit mijn opleiding heb ik ook kennis opgedaan van verschillende stoffen.

Ik ben hiervoor vaak geweest naar diverse landen in het Midden- en Verre Oosten zoals China en Thailand. Maar ook landen dichterbij bijvoorbeeld Frankrijk en Engeland hadden en hebben mijn interesse. Via diverse groothandels kan ik dan mijn bestellingen doen’.

Benieuwd naar het proces om een klant naar tevredenheid een mooi resultaat aan te bieden geeft Haydi graag uitleg hierover.

‘In het eerste gesprek met de klant worden eerst haar wensen besproken, zoals de kleur en welke stof. Via mijn fotocollectie, die ook op internet staat, kunnen wij tot een ontwerp te komen. Ook de collectie in mijn atelier kan meehelpen om op ideeën te komen. Een beproefde methode is dat de aspirant klant eerst zegt wat zij niet mooi vindt, bijvoorbeeld niet te kort of niet strak of niet te open. Ik weet dan welke richting ik niet moet gaan. Dit heb ik in mijn derde jaar van mijn opleiding geleerd.

Meestal tussen 4 tot 6 maanden is de bruidsjurk gemaakt. Tussendoor wordt contact onderhouden of er veranderingen zijn opgetreden. Voorbeelden kunnen zijn gewichtstoename of juist slanker. Incidenteel kan zwangerschap ook voorkomen.

Hierdoor moet er aangepast worden. Er zijn ook klanten die bijvoorbeeld binnen 2 tot 3 weken een bruidsjurk willen hebben. Zij kunnen dan uit de bestaande collectie in het atelier een keus maken.

Er kunnen dan aanpassingen aan de jurk gedaan worden, bijvoorbeeld korter of smaller maken. Sommige klanten nemen ook een bruidsjurk van huis mee die voor hen van grote waarde is, bijvoorbeeld de jurk van hun moeder. Wij kunnen dan het materiaal gebruiken maar ook aanpassingen aan de jurk doen’.

Op de vraag of Haydi ook andere kleding maakt bijvoorbeeld herenkostuums of accessoires zoals stropdassen en hoeden geeft zij enkele voorbeelden.

‘Herenkostuums heb ik niet zoveel gemaakt. Ik kan mij herinneren dat een toekomstige bruidegom een speciaal verzoek had. Hij wilde een jas van een stof die meer op een overgordijn leek. Hij was het eens met het ontwerp en na de bruiloft kwam hij met zijn vrouw een bos bloemen brengen.

Zij waren beiden heel blij met het resultaat. Ik maak incidenteel een stropdas of aankleding van een bestaande dameshoed en ik krijg ook opdrachten voor bijzondere doelgroepen bijvoorbeeld huwelijken van 2 dames of 2 heren.

Er zijn culturen waarbij de bruid in plaats van 1 jurk soms 3 of 4 jurken wil hebben zoals bij een Marokkaanse – of Chinese bruiloft.

Een ander voorbeeld is een Afghaanse bruiloft. De bruid draagt een groene jurk als er ‘ja’ gezegd moet worden en een witte jurk tijdens het feest daarna. Soms maak ik ook kleding voor de moeder, andere familieleden en niet te vergeten de bruidsmeisjes.

Belangrijk hierbij is dat niemand mooier gekleed mag zijn dan de bruid en ook niet de kleur mag kiezen die de bruid heeft gekozen.

Bij deze culturen zoals ook de Hindoestaanse en Javaanse is de vormgeving van de oorspronkelijke kleding heel verschillend dan die van de Westerse’.

Haydi durft al deze uitdagingen aan, heeft al veel mooie resultaten geboekt en zegt dat iedereen binnen kan komen voor een vrijblijvend gesprek. Dit doet denken aan de spreuk: “De klant is koning”.

(Carl Klaverweide) Foto’s Anne-Marie Höppener



Gerelateerde artikelen