Hofjesplan
Het is zondagochtend, een vrolijke lentezon roept mij naar buiten. Ik beeld mij in dat ik met een kopje koffie door de tuin struin. De tuin die ik in deze druk bebouwde stad niet heb. Hier prijst men zich gelukkig met een gering balkon. Op zoek naar een parkje, stap ik de deur uit en struin door de stad. Langs het Schiedamsevesthof, waar een zestal bomen uittorent boven bestrating van parkeerplaatsen.
Over het Witte de Withhof en het Baanhof, waar ik een soortgelijk aanzicht tref. Ook mijn laatste poging op de Boomgaardhof blijft gespekt van meer dan een eenzame kale berk. Waar zijn de bloemen, de vogels (anders dan meeuwen en stadsduiven), de grasveldjes, en de bijen? Waar is het uitnodigende bankje in de schaduw van een grote populier of plataan?
Tijdens de jaarlijkse Nutslezing in de Arminiuskerk moedigde professor Maarten Hajer ons recent aan te bouwen aan een ‘rechtvaardige en duurzame stad’, terug te zien online. Hij spiegelde daarbij scenario’s voor van grijze, grauwe stadsdelen die zich door kleine ingrepen laten transformeren in een vriendelijke en comfortabele leefomgeving.
Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat zo’n leefomgeving bijdraagt aan het fysieke en mentale welbevinden van stedelingen. Gezonder en plezanter leven dus. De gemeente Rotterdam heeft deze boodschap ter harte genomen en in de afgelopen vier jaar meer dan 20 hectare extra groen aangelegd (https://www.rotterdam.nl/meer-groen-de-stad). Tot nu toe bleven onze Rotterdamse hofjes echter gedegradeerd tot parkeerterrein.
En dat terwijl een groen hofje een oase van rust vormt in het stadsgewoel. Een kleine schatkamer onttrokken aan het drukke straatbeeld. Een plek waar we bovendien verbinden met onze buren: samen een bakje koffie, een spelletje, grasmaaien en een beetje schoffelen.
Een gedeeld eigen tuintje middenin de stad. Daarbij komt zulke vergroening ten goede aan de temperatuur in de stad, het watermanagement, de CO2 opname, en de biodiversiteit. In de woorden van de befaamde plantbioloog Stefano Mancuso: ‘Steden moeten planten’!
De prijs die we hiervoor betalen, zijn enkele parkeerplaatsen. Voor bezoekers van de stad kan dit opgevangen worden door meer gebruik te maken van de P&R mogelijkheden. Voor bewoners zou een uitbreiding van de parkeervergunning tot de nabijgelegen garages uitkomst kunnen bieden.
Zulke praktische bezwaren zijn belangrijk, maar overkomelijk als we samen vormgeven aan het Hofjesplan. Enthousiast over dit Hofjesplan, of gerede bezwaren? Mail naar hofjesplan010@gmail.com!
(Frank Wolters)