Neon kunstwerk kroon op artistieke school
Hoog op de gevel van schoolgebouw het Landje werd in neon een dichtregel aangebracht van voormalig stadsdichter Derek Otte. Het ontwerp van de neon dichtregel is van Bart Oppenheimer. De makers zijn Qneon. Het is een initiatief van wijlen Chris van der Meulen in samenwerking met Tessa Smal van OBS het Landje en Poetry International. De financiering gebeurde door de ouders en vrienden van het Landje en door het Centrum Beeldende Kunst.
Opening
De opening was spectaculair. Honderden joelende kinderen en hun ouders in de gietende regen, midden grote plassen. Een vrachtwagen richting torens murwt zich door de menigte, gevolgd door een ambulance. Ze doen het voorzichtig, geïntimideerd door de enthousiaste kinderen. ‘Vroeger wilde ik groot zijn, het was later voor ik het doorhad’ luidt de poëtische tekst.
De leerkrachten lijken wel dirigenten van het kinderkoor. De directeur probeert er met moeite overheen te komen. De sfeer wordt in grote mate ook bepaald door twee grote trommels die horen bij de plechtigheid. De opening gaat gepaard met een expositie van een groot project in de diverse klassen met thema’s als spreuken en vrede.
De expositie
Als we de school binnen komen zien we kleurrijke fabeldieren, kindertekeningen en origineel versierde T-shirts, een groot decordoek en juffrouw Tessa, creatief brein en talent ontwikkelaar, die dichtbundels van de kinderen aan de man brengt. De klassen hangen vol gedichten, soms gemaakt met knipsels.
Diverse filmpjes zijn te zien. Sommige kinderen doen aan ticket verkoop zoals in de echte cinema. De ene klas speelt schooltje, de andere een orkest met slaginstrumenten.
De giraffe is een bron van inspiratie voor het kleur en tekenwerk. Geraffineerd kleiwerk komen we ook tegen. Bewoner Joop die me vergezelt kijkt zijn ogen uit. Waar is de tijd dat zijn dochter hier op school zat ?
Gewerkt wordt rond volksspreuken die uitgebeeld worden met kleurrijke illustraties. Wat te denken van de dikkerd bij ‘ergens de buik van vol hebben.’ Wil je nog meer chocola? ‘Liefde is blind’ gaat gepaard met hartjes en ‘in de knoop zitten’ wordt verbeeld door een spinnenweb. Een andere klas doet wat met zelfportretten.
De schilderijen die we tegen komen kunnen zo naar het museum van naïeve kunst. Hoe verbeeld je ‘van een mug een olifant maken ?’ ‘Een aarde zonder vrede is een aarde zonder waarde.’ Zo start een indrukwekkend filmpje met gebarentaal. Acceptatie en verbinding zijn belangrijk. We komen langs variaties op geld.
Tijd is geld en geld vliegt. De exposities oogsten grote belangstelling. De heerlijke middag wordt afgesloten met lekkere hapjes. We zien trotse leraren en ouders en gelukkige kinderen die zich in de school ook kunnen uitleven.
(EdM)