Rotterdam ontvangt de Rick Brink aanmoedigingsprijs voor toegankelijkheid.
Op 9 oktober jl. ontving Rotterdam, tijdens de Week van de Toegankelijkheid, de Rick Brink aanmoedigingsprijs, een flinke opsteker voor onze stad. Rick Brink werd bekend als officieuze minister van Gehandicaptenzaken, waarin hij zich inzette voor mensen met een beperking. Eerder dit jaar overleed Rick Brink in zijn woonplaats Hardenberg.
Eerder bemachtigde Rotterdam als enige grote stad een finaleplaats in de verkiezing ‘Meest Toegankelijke Gemeente van Nederland’. Ook in de halve finale was Rotterdam de enige grote gemeente van de tien kandidaten. Toegankelijkheid betekent dat iedereen ergens gebruik van kan maken, zodat mensen met een beperking dezelfde kansen en mogelijkheden hebben als mensen zonder beperking.
De verkiezing vond dit jaar voor de derde keer plaats en wordt georganiseerd door de VNG, Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Het heeft tot doel om een breed publiek bewust te maken van het belang van toegankelijkheid.
De winnaar was Oude Ijsselstreek, maar Rotterdam kreeg de aanmoedigingsprijs voor het actieve beleid rondom het thema toegankelijkheid.
Beide gemeenten ontvingen uit de handen van de juryvoorzitter een kunstwerk van de hand van Brenda van Vliet. Zij werkt bij Galerie Atelier Herenplaats, een centrum voor kunstenaars met een bijzonder verhaal.
Rotterdam besteedde veel aandacht aan de Week van de Toegankelijkheid met als centrale plek het opblaasbare museum op het Grote Kerkplein, tegenover de Laurenskerk.
Sensory Moma (Mobile Museum of Modern Art), zoals het museum waar zintuiglijke ervaring centraal stond genoemd werd, was een initiatief van Stichting Oren en Ogen Tekort.
De stichting zet zich in voor mensen met ‘een zintuiglijke benadering’. Het mobiele museum stond vol met kunstwerken die gericht waren op de prikkeling van zintuigen, gemaakt door en voor mensen met en zonder zintuiglijke beperkingen. Op die manier streeft de stichting naar een meer inclusieve vorm van kunst beleven. Zo was daar het werk van George Kabel genaamd ‘Spel’, een bak vol kleurrijke knikkers en een stuk geurende zeep die over de knikkers kon rollen.
Als kind durfde je nog spelenderwijs te voelen en te ontdekken, maar als volwassene heb je geleerd jezelf daarin te begrenzen. In het midden van de ruimtes stond een levensgroot ei waar je in kon zitten en heel bewust en meditatief de smaaksensatie kon ervaren.
De buitenkant van het ei was door 5 blinde kunstenaars van Studio Xplo rijkelijk bewerkt met tactiele paden in achromatische kleuren die met de vingers te volgen waren.
Wist je trouwens dat Rotterdam een rijke dovencultuur heeft? Tijdens de Week van de Toegankelijkheid kon je middels een stadswandeling onder leiding van een gids op ontdekkingsreis gaan langs de dovencultuur.
Bij Theater Babel aan de Eendrachtsstraat ontdekten bezoekers de schoonheid en kracht van de dovencultuur middels een breed scala aan kunstuitingen zoals gebaren poëzie, visuele kunst, comedy, dans en theater, welke gemaakt en samengesteld waren door dove makers Gerda Kreeft en Boaz Blume. Ook het Belasting & Douane Museum aan de Parklaan en Museum Rotterdam aan de Coolhaven hadden aangepaste programma’s.
Wie deze bijzondere week gemist heeft kan terecht bij Kunstinstituut Melly op de Witte de Withstraat. Zij organiseren regelmatig Sensory Tours, waarbij steeds een ander zintuig wordt gestimuleerd. De tours zijn ontwikkeld voor ouderen en voor mensen met een zichtbare of onzichtbare beperking, zoals hooggevoeligheid of mensen die snel overprikkeld raken.
(Manu van Poppel)