Zondag, 23 juni 2024
Logo de Stadsruit

We Beeld This City # 45

De Vlecht

Kalliopi Lemos (1951)

De afgelopen twee jaar is een aantal sculpturen aan de internationale beelden collectie van Rotterdam toegevoegd. Opvallend aan deze kunstwerken is dat ze allemaal een herkenbare vorm hebben.

Zo staat er sinds vorig jaar op de Kop van Zuid, bij het Holland America Lijn hotel, een 3,5 meter hoge bronzen poort met deur met de naam: L’Áge d’Or. Op de Binnenrotte, bij de bibliotheek, staan sinds 2020 twee 7,5 meter hoge aluminium ‘voeten’ met de titel: ‘Iedereen is dood behalve wij’. En het kunstwerk waar het dit keer over gaat is een 6,5 meter hoge vlecht. Deze is in 2021 onthuld op het beeldenterras aan de Westersingel. Het heeft de treffende naam: De Vlecht.

Even een kleine toelichting over het Beeldenterras. Rotterdam had na 1945 een grote collectie standbeelden verzameld. Het probleem hiermee was dat ze door heel de stad verspreid stonden. Daarbij kwam ook dat de stad door de wederopbouw steeds veranderende. Hierdoor kwamen de sculpturen op de meest vreemde locaties te staan.

Zo’n 20 jaar geleden heeft een aantal belangrijke Rotterdammers zich samen met de gemeente ingezet om deze beelden samen te brengen. Zo is het idee voor het Beeldenterras ontstaan. Het kreeg als thema mee ‘het menselijk lichaam’. In 2001 was Rotterdam Culturele Hoofdstad en is het Beeldenterras geopend.

Terug naar het 6,5 meter hoge standbeeld. Dankzij een schenking van Stichting Droom en Daad is De Vlecht de eerste toevoeging sinds de opening van het terras. Het is gemaakt van meer dan 14.000 meter staaldraad en het heeft een donkerbruine kleur.

Van een afstand zie je een uitvergrootte, rechtopstaande vlecht. Als je dichterbij komt kan je goed zien hoe de staaldraden door elkaar heen zijn gewikkeld. Ik raad je zeker aan om dit eens te doen.

Het werk is gemaakt door de kunstenaar Kalliopi Lemos en haar team. Lemos is geboren in Griekenland en ze woont en werkt in Londen. Zij is beeldhouwer, installatiekunstenaar en schilder. Zij staat bekend om haar grootschalige openbare installaties, waarmee ze aandacht vraagt voor de toenemende wereldwijde migratie en onderdrukking van vrouwen.

De Vlecht is onderdeel van een serie kunstwerken Kalliopi Lemos en gaat over de rol van vrouwelijkheid in de moderne samenleving. Op de site van het CBK staat te lezen:

“Het afknippen van de haarvlecht zinspeelt op een gebaar van ongehoorzaamheid, een radicaal persoonlijk gebaar tegen dwang. Maar ook het afsnijden van oude ideeën, van verandering, als een daad van bevrijding en coming of age.”

Helaas is het afknippen van haar op dit moment nogal actueel. De protesten in Iran naar aanleiding van het overlijden van een vrouw gaan massaal gepaard met het afknippen van haar. Zowel door vrouwen als mannen. Deze actie zie je nu ook buiten Iran waarbij mensen uit de media en politici uit solidariteit een stuk van hun haar afknippen. De symboliek van de sculptuur is hierdoor wel heel duidelijk geworden.

En alsof dit niet genoeg is, is De Vlecht op Internationale Vrouwendag onthuld en het is de eerste sculptuur op het Beeldenterras gemaakt door een vrouwelijke kunstenaar. Een sterk staaltje Girlpower.

(RdK)



Gerelateerde artikelen