Woensdag, 11 december 2024
Logo de Stadsruit

Wereldmuseum Rotterdam

Made in China, van 11 oktober 2024 t/m 31 augustus 2025

Het Wereldmuseum werkt aan de tentoonstelling Made in China: heden en verleden van een maakcultuur.

Made in China opent 11 oktober en wordt een tentoonstelling over maken en makers. Het maken van dingen is onlosmakelijk verbonden met het mens zijn. Door te maken reflecteren zij op de wereld om ons heen en geven ze er tegelijkertijd vorm aan. In deze tentoonstelling kijken zij naar makerschap aan de hand van Chinese voorbeelden. De productie van en wereldwijde vraag naar objecten die gemaakt zijn in China, kent een lange geschiedenis. In deze tentoonstelling onderzoekt het Wereldmuseum het heden en verleden van China’s eeuwenoude maakcultuur. 

Duoyunxuan in Shanghai

In Shanghai werd een bezoek gebracht aan Duoyunxuan, een atelier waar met behulp van gesneden houtblokken afdrukken van beroemde inktschilderingen worden gemaakt. Het maken van deze ‘geblokdrukte schilderingen’ is voorbehouden aan kunstenaars met een jarenlange ervaring. De techniek, die inmiddels op de lijst van immaterieel cultureel erfgoed staat, maakt het mogelijk dat kunstwerken niet uitsluitend voor een enkeling of alleen in een museum zichtbaar zijn, maar ook voor een betaalbaar bedrag aan te schaffen zijn.

Het Wereldmuseum beheert ongeveer vijfhonderd geblokdrukte schilderingen die zijn geproduceerd door de Rongbaozhai, een Chinese kalligrafie- en schilder kunststudio met een eeuwenoude traditie (Duoyunxuan was vroeger de Shanghainese afdeling van Rongbaozhai). Deze studio slaagde er als eerste in om op groot formaat schilderingen met houtblokdrukkunst te reproduceren. Een aantal bijzondere werken van deze studio zullen op de tentoonstelling te zien zijn tezamen met de filmopnames die in het atelier van Duoyunxuan werd gemaakt.

Mahjongmakers in Hongkong

In Hongkong werd gesproken met Karen Aruba en haar vader Cheung een van de laatste traditionele Mahjongmakers. Cheung, inmiddels in de 80 leerde het vak als jonge jongen van zijn vader, die eigenaar was van een Mahjong fabriek. Het kerven van de mahjongstenen is een zwaar en precies werk, elke gesneden lijn vergt een andere diepte en dikte.  Voor een mahjong snijder is het van cruciaal belang dat alle tegels identiek gekerfd zijn omdat spelers anders kunnen valsspelen.

Zijn dochter Karen Aruba ontwerpt de Mahjong stenen en voorziet ze van hedendaagse afbeeldingen. Vroeger werden mahjongtegels gemaakt van ivoor, bot, of bamboe en soms ook met een jade achterkant. Tegenwoordig worden ze gemaakt van kunststof. Ze worden gekerfd met 5 (handgemaakte) basisgereedschappen. Het is een ambacht dat jaren oefening vereist om meester te worden. Met hun creaties houden Karen en haar vader dit traditionele ambacht levend. Voor het museum werd een spel gekocht, een nieuw ontwerp door Karen Aruba, met afbeeldingen die de geschiedenis van Hongkong tonen. De stenen zijn stuk voor stuk kleine kunstwerkjes, met liefde en aandacht gesneden en ingekleurd. 

Wuyong Living Space in Beijing

In Beijing had het Wereldmuseum een ontmoeting met ontwerpster Ma Ke, een van de bekendste en meest baanbrekende mode-ontwerpers uit China. Zij ontwikkelde Wuyong,

Hiervoor reisde ze door heel China, verbleef in afgelegen gebieden in eenvoudige boerengemeenschappen, op zoek naar Chinese volkskunst, traditionele textielvormen en technieken. China kent zo’n 56 verschillende minderheden met elk eigen technieken en tradities en met verschillende lokale materialen en planten. In het zuiden van China plant men hoofdzakelijk hennep en katoen

In haar Wuyong Studio in Zhuhai (zuid-China) werkt ze met ambachtsmensen afkomstig uit verschillende delen van het land. Met hen ontwikkelt ze verschillende stoffen. Pas als de stoffen goed zijn, gaat ze ontwerpen, soms een kledingstuk, maar ook textiel voor in huis. Haar ontwerpen ziet ze als stukken die een leven lang mee gaan. Wie een ontwerp van haar koopt krijgt er een levenslange onderhoudsservice bij. Stukken die kapot gaan of versleten zijn worden weer met veel aandacht gerepareerd en zo nodig opnieuw geverfd.

Willemskade 25, 3016 DM Rotterdam, Wereldmuseum Rotterdam



Gerelateerde artikelen