Donderdag, 25 juli 2024
Logo de Stadsruit

Zo stelen ze je geld in de supermarkt

(overgenomen uit wijkmagazine RIJK; www.rikroelfzema.nl en klik op ‘kwartaaltijdschrift RIJK’)

Foto’s Pexels, Tara Clark, Christian Naccarato, Kelly

Bedrog

Het leven wordt duurder, dus lees hier hoe je kunt besparen. Tegen bedrog kan je je moeilijk weren. Roomboter is duur, dus een veel goedkoper pakje Roombeter of een kuipje Droomboter lijkt dan aantrekkelijk. Maar dat is geen roomboter maar 100% plantaardig. Je wordt dus bedrogen want die ‘e’ van beter lijkt wel een ‘o’ van boter. En de D is net zo groot als alle andere letters van ‘Droomboter’. Je leest er zo overheen.

Je wordt ook voor het lapje gehouden als je het pak ‘zeven granen ontbijt’ koopt. Na onderzoek van de ingrediënten en hun percentages blijkt het pak voornamelijk een van de zeven granen te bezitten en de andere zes zijn in te verwaarlozen hoeveelheid aanwezig. Maar je mag op het pak wel ‘zeven granen’ zetten want dat zit er wel in.

Slimme fabrieken

Wat te denken van een enorme voedselfabriek, die gewoon kleinere potjes, blikjes en doosjes in de winkel zet. Zit iets minder in maar voor dezelfde prijs.

Valt bijna niet op. Soms verlagen ze de prijs een beetje om de verkleining te verbergen. Die prijsverlaging is dus niet in verhouding met de mindere inhoud! Opletten dus!

Met een duur woord noemen ze dat in de marketing ‘krimpflatie’. Je betaalt hetzelfde voor minder, alleen zie je het nauwelijks. Het blikje gepelde tomaten is toch als altijd € 0,69? Er zijn winkels die zich hier enorm aan ergeren, omdat het eigenlijk ruikt naar bedrog.

De supermarktketen Carrefour in Frankrijk hangt een kaartje bij elk product wanneer dat plotseling iets kleiner is geworden (met dezelfde prijs).

En Bakkerij Keek in Utrecht doet hetzelfde met verkleinde producten: koper let op, het is iets minder! Er zijn gelukkig dus ook eerlijke ondernemers.

En wat zijn frisdrankfabrikanten toch goed bezig: enorm aanbod van zerodrinkflessen! Maar dat is begrijpelijk want suiker is precies het duurste ingrediënt in de drank. Vervangen dus voor een namaak-suiker, die veel goedkoper is. “Zero is gezonder, Ha Ha”.

Fabrikanten en winkels zijn vaak zeer slim om de Wet Oneerlijke Handelspraktijken te omzeilen.

Pak je telefoon met calculator!

Laatst liep ik er zelf nog in bij het Kruidvat. Zakjes Kleene suikervrije (!!!) dropjes waren € 1,79 per stuk maar een AANBIEDING, TWEE VOOR € 3,49. In mijn mandje doe ik dus meteen 2 zakjes, dat snap je. Ik controleer altijd mijn bon en zag niks van een aanbieding. Cassière, help me! Ze dacht eerst ook ‘hé dat is raar’ maar daarna wees ze me op het kassabonnetje de € 0,09 aan, die ervan was afgegaan. Kruidvat, ik dacht dat een aanbieding iets meer zou zijn dan deze negen cent!

Niet onverstandig je rekenapparaat op je telefoon te raadplegen, vooral als je bijvoorbeeld wc-papier gaat kopen. Vroeger was wc-papier bijna gratis maar door de energieprijzen is de prijs van papier door het dak gegaan. Oud papier is er te weinig (zodat ze van de pulp weer nieuw kunnen maken) en de energie om papier te maken kost veel: beide zaken maken de stijging van de papierprijs zo groot. En dus verdubbelt (of erger) de prijs.

WC-Papier XXL-pakket!

De meeste winkels die wc-papier verkopen hebben bijna nooit dezelfde omvang van verpakkingen. De ene winkel heeft 8 rollen in een verpakking, een ander 10, 18 of 20. En de rollen zijn zelden van dezelfde omvang, want de ene heeft 3 laagjes, de andere 4. Of ze hebben 180 velletjes op een rol, of 200 of 220. Soms heeft het papier een voelbaar papieren golfje in het velletje waardoor de papieren velletjes niet helemaal strak op elkaar gerold kunnen worden. Er zit als het ware een beetje lucht in de rol mee verpakt. En u betaalt deels voor de lucht dus.

En nu snapt u ook waarom die verschillende winkels allemaal verschillende groottes van verpakking hebben. Dan kun je ze niet meer met elkaar vergelijken! Dus AH is niet vergelijkbaar met het Kruidvat of met de Jumbo.

Kijk eens naar de twee verpakkingen van super XXL pakketten wc-papier. Ze lijken bijna van dezelfde grootte maar verschillen enorm. De linker heeft 20 rollen met elk 220 velletjes van 3 laagjes papier. De rechter heeft 16 rollen met elk 180 velletjes van 4 laagjes. Je koopt dus bij de linker 13200 velletjes (20x220x3). Bij de rechter levert het 11.520 velletjes op (16x180x4). De linker levert je meer dan 2 rollen extra van 4-laags of bijna 3 rollen van 3-laags.

Om alle aanbiedingen met elkaar te kunnen vergelijken deel je de prijs (bijvoorbeeld € 6,99) door het aantal velletjes (= links 13200) dus 0,0005295 per velletje. En nu maar even alle aanbiedingen omrekenen. Scheelt je toch mooi 3 tot 4 extra wc-rollen! Advies: reken eens even mee op je telefoon.

Let ook eens op de aanbiedingen van blikjes in de supermarkt. Want dat blikje tonijn in de aanbieding in de ene supermarkt, heeft zoveel minder inhoud (of vulsel met water of olie, LET OP HET NETTO GEWICHT!!) zodat het toch duurder is dan de standaardprijs voor zo’n blikje in de andere supermarkt.

Vergelijk dus het nettogewicht van de blikjes; reken uit wat elk blikje per gram kost en dan kan je ze pas eerlijk met elkaar vergelijken. Vaak staat op het kaartje aan het schap wat bijvoorbeeld de kiloprijs is. Dan kun je de producten beter met elkaar vergelijken. Neem wel je leesbril mee want de lettertjes zijn heel erg klein.

En lezer, schaam je nu wanneer je dit een belachelijk artikel vindt en hard gelachen hebt om de wc-velletjesberekening. Want dat betekent dat je niet op elke eurocent hoeft te letten (fijn voor je) maar je begrijpt niet dat arme mensen overleven door alles met alles te vergelijken en dat zij kilometers moeten maken om van winkel naar winkel te fietsen om de aanbiedingen te kopen. En vaak eindigen zij toch aan het einde van de week bij de voedselbank.



Gerelateerde artikelen